Sen to podstawa efektywności. A co jeśli nie możesz zasnąć?

Sen to podstawa efektywności. A co jeśli nie możesz zasnąć?

Potrzebujesz 8 godzin snu, żeby myśleć i działać efektywnie. Brak snu powoduje takie same pogorszenie wyników w testach poznawczych i motorycznych jak spożycie alkoholu.1 Myślisz może – no dobrze, ale co zrobić jeśli po prostu nie mogę wieczorem zasnąć?

Przetestuj przez tydzień te trzy sposoby i sprawdź co się zmieni.

Wyłącz ekran

Ekrany towarzyszą nam coraz częściej od przebudzenia do zaśnięcia. Telefon, laptop, tablet, telewizor –  choć wyświetlają  kolorowe obrazy, emitują światło z niebieskiego spektrum. Takie samo, jakie w naturze występuje w pierwszej części dnia. Nasze automatyczne, biologiczne mechanizmy odczytują niebieskie światło jako sygnał, że zaczyna się dzień i trzeba być przytomnym, a nie zasypiać.

Wiele osób mówi, że nie może zasnąć, a dopytani przyznają, że oglądają w łóżku do późna filmy – na telewizorze lub laptopie, albo sprawdzają Fb na telefonie. Warto po 22 lub wcześniej robić coś, co nie jest związane z ekranem. Na przykład rozmowę z bliskimi lub czytanie książek – i to takich papierowych, a nie na elektonicznych czytnikach. Nawet, jeśli czytanie Cię usypia i nic nie przeczytasz, to przynajmniej się wyśpisz :)

Kawa do 15.

Kawa, napoje energetyczne, a czasem nawet czarna herbata mają działanie pobudzające. Pij je do określonej godziny popołudniowej – np. 15:00, żeby nie przeszkadzały w naturalny sposób zasypiać. Możesz je zastąpić wodą, ziołowymi herbatkami albo kawą zbożową. Cokolwiek co lubisz pić i nie ma w sobie kofeiny.

Wieczorny rytuał

Kiedy mówię na szkoleniach z efektywności osobistej, że fundamentem efektywności jest 8 godzin snu, to nie brzmi to tak ekscytująco jak opowieść o najnowszej aplikacji do zarządzania projektami czy gadżetach do monitoringu snu. Nuda! Jak jeszcze dodam, że ważne jest chodzenie spać o stałej porze, miejsce do spania – bez ekranów i innych źródeł światła, zostawienie telefonu daleko (najlepiej w innym pomieszczeniu), wygodne łóżko, zgaszone światło – ludzie niemalże zaczynają ziewać …

Pamiętasz co robiłaś wieczorem, kiedy byłaś mała? Kolacja, mycie, czytanie bajeczki, buziak na dobranoc i spanie. Jeśli masz dzieci to pewnie wiesz, że taki rytuał bardzo pomaga im w zasypianiu. U dorosłych też to działa. Zatem warto zastanowić się nad swoim dorosłym „rytuałem” przed zaśnięciem. To może być po prostu umycie zębów, wyłączenie świateł i położenie się spać. Albo jeszcze lektura (papierowej) książki i zapisanie trzech rzeczy, które chcemy zapamiętać z tego dnia. Tak mniej więcej wygląda mój wieczorny rytuał.

A jakie Wy macie wieczorne rytuały? Jakie jeszcze macie sposoby na zasypianie? Napiszcie w komentarzach :)

 

Źródła:

Get Free Email Updates!

Zarejestruj się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach. 100% inspiracji.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *