Kiedy trafisz na problem zatrzymaj się i 5 razy spytaj „DLACZEGO?”
To jedna z technik stosowanych w KAIZEN [więcej o Kaizen] i Six Sigma.
Polega na tym, żeby zadawać pytanie „dlaczego?” do kolejnych symptomów problemu tak długo, aż trafimy na pierwotną jego przyczynę. I dopiero nią się zająć, tzn. znaleźć rozwiązanie dla tej pierwotnej przyczyny.
Jak to zrobić?
1. Zapisz problem na kartce. To pozwoli Ci doprecyzować go oraz skupić się na nim w pełni.
2. Spytaj „dlaczego ten [problem] się pojawia?” i zapisz tę [przyczynę 1] na kartce, poniżej pierwotnego [problemu].
3. Ponownie spytaj „dlaczego ta [przyczyna 1] się pojawia?” i zapisz odpowiedź, czyli [przyczynę 2] na kartce, poniżej [przyczyny 1].
4. Wracaj do kroku nr 3 do momentu, aż uzyskasz pierwotną przyczynę problemu. To czasem będzie mniej, a czasem więcej razy niż pięć.
Przykład:
Wracasz do domu z pracy i niespodziewanie Twój samochód gaśnie.
1. Dlaczego samochód zgasł?
– bo zabrakło benzyny
2. Dlaczego zabrakło benzyny?
– bo nie zatankowałam w drodze do pracy
3. Dlaczego nie zatankowałam w drodze do pracy?
– bo nie miałam pieniędzy
4. Dlaczego nie miałam pieniędzy?
– bo wydałam wczoraj wszystkie na zakupach
5. Dlaczego wydałam wczoraj wszystkie na zakupach?
– bo chciałam sobie poprawić humor
6. Dlaczego chciałam sobie poprawić humor?
– bo nie dostałam awansu na który liczyłam
7. Dlaczego nie dostałam awansu na który liczyłam?
– bo nie angażuję się w 150% w moją pracę
8. Dlaczego nie angażuję się w 150% w moją pracę?
– Bo nie lubię tego, co robię.
I dopiero rozwiązaniem tego problemu możemy się zająć…
Ale to już inna historia 🙂
Ostatnie komentarze