5 strategii, które dadzą Ci pracę przez całe życie

5 strategii, które dadzą Ci pracę przez całe życie

Chcesz wiedzieć, jak stać się najatrakcyjniejszym kąskiem na rynku pracy? Przejąć kontrolę nad przyszłością? Zrealizować najśmielsze plany zawodowe? Podejmować najlepsze decyzje zawodowe? Radzić sobie w na hiperkonkurencyjnym rynku w szybko zmieniającej się rzeczywistości? Wyróżnić się w tłumie? Przygotować na nadchodzącą przyszłość? Czytaj dalej.

Nowa rzeczywistość zawodowa

Kiedyś było tak, że rozpoczęcie pracy było jak wejście na drabinę, po której można było się wspinać. Można było liczyć na wsparcie pracodawcy w rozwoju zawodowym – szkolenia, planowanie kariery, awanse. To pozwalało wchodzić coraz wyżej i wyżej. Czasem po drodze okazywało się, że drabina jest przystawiona nie do tej ściany co by się chciało. I wtedy poszukiwało się innej drabiny i od początku po niej wspinało.

Chociaż możesz mieć wrażenie, że tak ciągle wygląda świat pracy i kariery, to powoli tradycyjny model ścieżki kariery zaczyna się rozpadać. Coraz częściej trzeba być gotowym do pracy od pierwszego dnia zatrudnienia. Nie można liczyć na szkolenia. Trzeba się dokształcać we własnym zakresie i inwestować w siebie. Firmy coraz mniej chętnie inwestują w pracowników, bo coraz krócej pracuje się w jednej firmie. Zatrudnienie na etat zamieniane jest na pracę projektową, angażowanie freelancerów i samozatrudnienie. „Stare dobre czasy“ nie wrócą, więc warto wiedzieć jak zdobywać i utrzymywać pracę w nowej rzeczywistości.

„Jak zauważył Dan Pink, lojalność zawodowa obowiązuje teraz w płaszczyźnie poziomej, czyli w ramach sieci kontaktów, nie zaś w płaszczyźnie pionowej, czyli między pracownikiem i przełożonym“. 1

Globalizacja i wykładniczy rozwój nowych technologii przyczyniają się do rewolucji, którą mamy tuż za progiem. Dzięki technologii wiele rodzajów pracy ulega automatyzacji. To, co kiedyś robiło tysiące ludzi teraz możemy zrobić dzięki aplikacjom (np. Uber) i algorytmom (np. maklerzy zostali zastąpieni przez HFT – high frequency trading). A to dopiero początek. Według Mc Kinsey Global Institute 2 do pięciu technologii, które zmienią świat i będą miały największy wpływ na gospodarkę w 2025 roku należą:

  1. Mobilny internet
  2. Automatyzacja pracy wykonywanej przez specjalistów (knowledge work)
  3. Internet rzeczy (Internet of Things)
  4. Chmura (Cloud)
  5. Zaawansowana robotyka

Wprowadzenie technologii umożliwiających automatyzację pracy specjalistów może równać się zwiększeniu produktywności systemów równej pracy 110-140 milionów pełnoetatowych pracowników. A to może, choć nie musi oznaczać, że jakieś 100 milionów specjalistów straci pracę. Główne branże, których to będzie dotyczyć? Edukacja, ochrona zdrowia, prawo, inwestycje i księgowość. W Polsce już mamy takie aplikacje jak CostKiller  dla średnich firm oraz Superksięgowa.pl, które pokazują kierunek rozwoju tego trendu.

Rynek pracy jest dziś w trakcie transformacji, którą trudno nam sobie wyobrazić. Tak jak nie umieliśmy sobie wyobrazić skutków zastąpienia maszyn do pisania przez komputery z edytorem tekstu (to poważniejszego i głębszego niż możliwość poprawy literówek bez użycia korektora). Taka zmiana to zmiana strukturalna – świat już nigdy nie będzie taki jak kiedyś. Zmieniły się zasady gry. Na zawsze.

„Coraz bardziej poszerza się luka między tymi, którzy znają nowe zasady kariery zawodowej i dysponują umiejętnościami niezbędnymi w gospodarce globalnej, a tymi, którzy kurczowo trzymają się starych zasad i ciagle jeszcze polegają na spowszedniałych kompetencjach. Pytanie brzmi: do której grupy Ty się zaliczasz?“ 3

Na szczęście trafiłam na przewodnik, który pomaga się odnaleźć w tym nowym świecie. Reid Hoffman i Ben Casnocha stworzyli wyjątkową pozycję o strategiach zarządzania swoją karierą w nowej rzeczywistości zawodowej zatytułowaną Jesteś start-upem. Buduj swoją przyszłość, inwestuj w siebie i realizuj się zawodowo, wyd. Onepress 4. Trzeba przyznać, że sami autorzy stanowią wyjątkowy duet. Reid Hoffman jest współzałożycielem i prezesem LinkedIn.com – największej sieci kontaktów zawodowych na świecie, liczącej ponad 400 mln użytkowników. 5 Należy do słynej mafii PayPala, gdzie pracował razem z gronem osób, które później stworzyły lub inwestowały w firmy warte w sumie wiele miliardów dolarów. Są wśród nich: Elon Musk (Tesla, SpaceX), Peter Thiel (Palantir, pierwszy inwestor Facebooka, Clarium Capital, Founders Fund), Steve Chan, Jawed Karim i Chad Hurley (trzej założyciele YouTube). Reid jest też inwestorem w startupy jako partner Greylock Partners – funduszu venture capital, który ma w swoim portfolio m.in. Instagram, Airbnb, Facebook i Dropbox. Wartość majątku Reida szacuje się na prawie 5 miliardów dolarów 6

Ben Casnocha, zaliczony przez „BusinessWeek“ do grona najlepszych młodych przedsiębiorców Ameryki, jest także wielokrotnie nagradzanym dziennikarzem. Co ciekawe, jest bliskim kolegą Ramita Sethi, twórcy I Will Teach You to Be Rich.

Jesteś startupem

Jaki jest główny wniosek z tej książki? Warto zacząć myśleć o sobie i swojej karierze zawodowej jak o startupie. Zostać dyrektoram generalnym swojej kariery. Wykazać się przedsiębiorczością i zarządzać sobą tak, jak małą firmą usługową (którą każdy z nas w sumie jest).

„Każdy człowiek jest przedsiębiorcą nie dlatego, że powinien założyć własną firmę, ale dlatego, że odczuwa głęboko zakorzenioną w swoim DNA potrzebę tworzenia, a tworzenie stanowi istotę przedsiębiorczości. […] Przystosowanie do wyzwań współczesnego życia zawodowego wymaga odkrycia w sobie na nowy tych przedsiębiorczych instynktów i wykorzystania ich do ukształtowania zupełnie nowej ścieżki kariery.“

Dlaczego właśnie startup?

„Gdy zakłada się firmę, trzeba podejmować decyzje w warunkach niedoboru informacji, czasu i zasobów. Nie ma żadnych gwarancji, żadnej asekuracji, trzeba więc podjąć pewne ryzyko. […] Przedsiębiorcy zakładają i rozwijają swoje firmy w warunkach bardzo podobnych do tych, w jakich nam wszystkim przychodzi dziś kształtować swoje kariery zawodowe. Nie sposób przewidzieć, co się wydarzy w najbliższej przyszłości. […] Świat się zmienia. Każdej kolejnej pracy poświęcamy coraz mniej czasu. To wszystko oznacza, że musimy się stale dostosowywać. Jeśli się nie przystosujesz, czeka Cię upadek, po którym nikt (…) Cię nie podniesie.“

W tej nowej rzeczywistości można odnieść sukces, ale trzeba stosować inne strategie niż wtedy, gdy całe życie spędzało się na jednej drabinie. Teraz trzeba zacząć oswajać się z ciągłą niepewnością, nieustającymi zmianami i niedostatkiem zasobów. Z nieokreślonym zakresem obowiązków, który ciągle rośnie. Z tworzeniem swojej osobistej przewagi konkurencyjnej, ocenianiem i dopasowywaniem swoich zasobów i umiejętności do tego, co jest potrzebne na rynku. Warto do tego dołożyć budowanie sieci kontaktów, wyszukiwanie okazji, ciągłe testowanie hipotez, aktywne zarządzanie ryzykiem.

Co ważne, strategie startupów przydadzą Ci się na każdym etapie kariery zawodowej. Nie ważne, czy właśnie skończyłaś studia, czy masz za sobą kilkanaście czy kilkadziesiąt lat doświadczenia. Nowa gra polega na byciu samodzielnym, zaradnym i zwinnym. Na przystosowywaniu się do ciągle zmieniającej się rzeczywistości, i współpracy w ramach szerokiej sieci współpracowników i sprzymierzeńców.

„Kimkolwiek jesteś i cokolwiek robisz, możesz myśleć przez pryzmat startupu. Każdy człowiek może zastosować ten zestaw kompetencji przedsiębiorczych w odniesieniu do swojej kariery zawodowej.“

 

Strategia nr 1: Budowanie przewagi konkurencyjnej 

W biznesie przewaga konkurencyjna jest czynnikiem stanowiącym o przetrwaniu firmy. Trzeba być innym niż pozostali. Wyróżnić się czymś, co ma znaczenie dla klientów. Dawać coś, co pozwala im oszczędzić lub zarobić czas albo pieniądze, jest szybsze, lepsze, tańsze, jedyne. Ty też jesteś startupem, a na rynku sprzedajesz potencjał swojego umysłu, umiejętności i energię. Aby się wyróżnić zacznij od poszukiwania swojego zakończenia dla zdania:

„Spośród wielu kandydatów firma zatrudnia właśnie mnie, ponieważ …“

To zakończenie może zawierać coś, co masz w sobie cennego i rzadkiego. Coś, obok czego nie można przejść obojętnie. Co czyni Ciebie jedyną, pierwszą, szybszą, lepszą, tańszą od ludzi z którymi konkurujesz o wykonywanie tej pracy.

Co ważne, definiowanie swojej przewagi konkurencyjnej nie jest zadaniem, które wykonujesz raz. To proces, który będzie trwał przez całe Twoje życie. To się nigdy nie kończy, bo Ty się ciągle zmieniasz i zmienia się świat wokół Ciebie.

W definiowaniu osobistej przewagi konkurencyjnej mogą pomóc trzy elementy, które są jej źródłem:

  1. Twoje zasoby

To jest to, co posiadasz. Zasoby twarde i miękkie. czyli to co możesz bezpośrednio spieniężyć (majątek, gotówka itp.) i to, co ma wartość niematerialną. Tu znajdą się Twoje umiejętności, wiedza, doświadczenia, kontakty, mocne strony i ich połączenia. One same w sobie nie mają wartości. Cenne jest to, co jesteś w stanie dzięki nim zrobić, bo na tym właśnie możesz zarobić.

Co ważne, zbiór zasobów nie jest trwały. Inwestując w siebie cały czas możesz go wzbogacać. Jeśli potrzebujesz zasobów do zbudowania swojej konkurencyjności nie siedź z założonymi rękami tylko zacznij nad tym pracować już dziś.

  1. Twoje aspiracje i wartości

Tu chodzi o Twoje wizje, cele, pragnienia i kluczowe wartości. O lepszą przyszłość, którą chcesz zbudować dla siebie. O to, co jest dla Ciebie w życiu najważniejsze. Aspiracje i wartości odzwierciedlają Twoje „dlaczego?“ i stanowią paliwo dające napęd w drodze do celu. Dzięki nim pracujesz lepiej i ciężej niż inni. One też z czasem się zmieniają, więc obserwuj uważnie siebie, by wiedzieć kim jesteś i na czym Ci zależy najbardziej.

  1. Rzeczywistość rynkowa

Nawet najwspanialszy startup na świecie nie przetrwa, jeśli nie będzie klientów chcących kupować jego produkty lub usługi. Ty też funkcjonujesz na rynku. Twoimi klientami są ludzie dla których pracujesz i których potrzeby zaspokajasz (m.in. szef i współpracownicy). Kluczowym pytaniem nad którym warto się ciągle zastanawiać jest:

Za co konkretnie klienci będą chcieli mi zapłacić?

„Rynków to nie obchodzi, że jesteś błyskotliwy“ (Marc Andreessen)

Zacznij już dziś koncentrować się na potrzebach swoich klientów (szefa, współpracowników, podwładnych, partnerów, klientów wewnętrznych). Na tym, by zaspokajać ich potrzeby. By robić coś, co chcieliby zamówić nawet wtedy, gdyby musieli zapłacić Ci za to gotówką.

„Czeka Cię ciężki los, jeśli nie znajdziesz na rynku pracy kogoś, kto zdecyduje się zapłacić za Twoje usługi. Nic Ci się nie należy ot tak, po prostu.“

Od czego zacząć?

  • Zrób spis swoich zasobów materialnych i niematerialnych. Nie wystarczy, że o nich pomyślisz. Wypisz je.
  • Opisz swoje aspiracje i wartości. Dlaczego wstajesz do pracy? Co jest dla Ciebie ważne?
  • Spytaj trzy osoby, które dobrze znasz i im ufasz, co uważają za Twoje największe atuty.
  • Opracuj plan inwestycyjny swoich zasobów miękkich (umiejętności, wiedza, doświadczenia). Połóż w nim nacisk na zdobywanie wiedzy na temat nowych rynków i możliwości rozwoju.

 

Strategia nr 2: Planowanie ABZ

Czy warto być elastycznym, czy trzeba działać zgodnie z planem? Słuchać głosu swojego serca, czy głosu rynku? Odpowiedź Reida i Bena brzmi: jedno i drugie. Zajmuj się tym, co Cię fascynuje i dopasowuj się do potrzeb klientów. Realizuj swoją wizję i zachowuj gotowość do zmian. Tak właśnie działają startupy, które osiągają sukces. Ty też możesz stosować adaptacyjne podejście do planowania, które pozwala wykorzystać okazje i minimalizować ryzyko.

Plan A: To, co robisz teraz

To twoje obecne zajęcie. Obecna przewaga konkurencyjna. Obecny pracodawca, szef, zakres obowiązków.

Plan B: Zwrot

Zwrot (lub pivot) to określenie często używane w świecie startupów.

„Zwrot zakłada zmianę kierunku lub obranej ścieżki na podstawie zgromadzonej dotychczas wiedzy. Po wykonaniu zwrotu i obraniu nowej ścieżki to właśnie ona staje się Twoim Planem A.“

Zwrot wykonujesz wtedy gdy chcesz wykorzystać okazję lub uniknąć pułapki. Co ważne, nie należy przy zwrocie rzucać się na przysłowiową „głęboką wodę“. Należy go wykonywać do niszy przyległej do tej, w której działasz obecnie. Niech to będzie coś innego, ale pokrewnego. I zrób go „na boku“, nie paląc za sobą mostów dopóki się nie przekonasz, że to jest coś, co rzeczywiście może Cię utrzymać.

Plan Z: Plan rezerwowy

To ostatnia deska ratunku. Sposób na to, żeby się podnieść i przegrupować siły. Coś pewnego i stabilnego, co masz w zanadrzu na wypadek, gdy plan A i B zawiodą. Dzięki planowi Z możesz odważniej realizować zmiany, bo dzięki niemu najczarniejszy scenariusz nie jest taki czarny.

Od czego zacząć?

  • Zapisz sobie co jest Twoim planem A, B i Z. Naprawdę zapisz.
  • Kształtuj własną tożsamość zawodową niezależnie od swojego pracodawcy, miejsca zamieszkania czy branży. Wydrukuj sobie wizytówki z osobistym adresem email. Wykup domenę [twojenazwisko].pl.

Strategia nr 3: Budowanie autentycznych relacji

„Najprościej rzecz ujmując, do tego, żeby przyspieszyć rozwój swojej kariery zawodowej, potrzebujesz pomocy i wsparcia innych ludzi. (…) Ludzie stanowią źródło kluczowych zasobów, okazji, informacji i tym podobnych.“

Do tego trzeba dodać, że dobre relacje z ludźmi (w tym szefem, klientami i współpracownikami) mogą mieć większy wpływ na możliwości awansu niż kompetencje merytoryczne. A im wyżej „na drabinie“, tym staje się to ważniejsze.

Relacje mają wpływ także dlatego, że:

„towarzystwo, w którym się obracamy, kształtuje naszą obecną i przyszłą tożsamość. Zachowania i poglądy są zaraźliwe. (…) Najszybszy sposób na to, aby się zmienić, to przebywać w towarzystwie ludzi, którzy są tacy, jaki Ty chcesz się stać.“

Co ważne, nie chodzi tu o networking w sensie gromadzenia setek nowych kontaktów. Tu chodzi o RELACJE. Autentyczne WIĘZI. Aby je budować potrzebne są dwa elementy:

  1. Empatia, czyli umiejętność spojrzenia na świat z perspektywy drugiej osoby
  2. Skupianie się w pierwszej kolejności na tym, jak możesz pomóc tej drugiej osobie (i wstrzymanie myślenia o tym, co Ty możesz uzyskać od niej).

Od czego zacząć?

  • Przedstaw sobie dwie osoby które znasz, a które nie znają się nawzajem. Upewnij się najpierw, że obie strony są tym zainteresowane i obu przyda się ta znajomość.
  • Wyobraź sobie, że dziś tracisz pracę. Do kogo zwrócisz się z prośbą o radę? Skontaktuj się z tymi osobami już teraz. Nawet jeśli niczego od nich nie potrzebujesz.
  • Utwórz „fundusz interesujących ludzi“. Odkładaj procent swoich zarobków na nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z ciekawymi osobami. Przeznaczaj je na kawy, lunche i bilety umożliwiające osobisty kontakt z nimi.

Strategia nr 4: Wykorzystywanie przełomowych okazji

Jak zyskać okazje do rozwoju zawodowego? Jak znajdować i wykorzystywać przełomowe okazje? Okazje same do nas nie przyjdą, jeśli tylko będziemy siedzieć i czekać. Albo przeglądać ogłoszenia o pracę.

„Najlepsze okazje nie zjawiają się przecież w ładnym opakowaniu i z jednoznacznym opisem. Najbardziej atrakcyjne oferty pracy nie trafiają na tablice ogłoszeń. (…) Niemniej można wykształcić sobie pewne nawyki dotyczące zachowań i sposobu myślenia, które zwiększają prawdopodobieństwo znalezienia się we właściwym miejscu we właściwym czasie.“

Warto zacząć od ciągłego podsycania w sobie ciekawości. Przedsiębiorcy znani są z tego, że są wiecznie ciekawi i dzięki temu dostrzegają okazje tam, gdzie inni widzą problemy. Nie narzekają jak większość ludzi, ale pytają „dlaczego?“.

„Nawet jeśli nie dostrzegasz konkretnego powodu, aby aktywnie poszukiwać okazji (a więc nawet jeśli jesteś zupełnie zadowolony ze swojej obecnej pracy i nie narzekasz na brak stymulacji), powinieneś mimo wszystko nieustannie zabiegać o nowe okazje do rozwoju zawodowego. Powinieneś to robić choćby dlatego, że w ten sposób doskonalisz pamięć mięśniową odpowiedzialną za dostrzeganie okazji. Im częściej próbujesz, tym lepszego nabierasz wyczucia co do przestrzeni i okoliczności, w których w Twoim życiu zawodowym może zaistnieć świetna okazja.“

Drugi element, to pozostawanie w ciągłym ruchu. Kiedy coś robimy, „przy okazji“ może się zdarzyć coś, co doprowadzi do okazji. Niezliczoną liczbę razy tak się działo w moim życiu, że okazja się pojawiła dzięki temu, że „przez przypadek“ gdzieś byłam, z kimś rozmawiałam, coś zrobiłam co zobaczył ktoś…

Trzecia taktyka to korzystanie z sieci kontaktów. Zarówno tych silnych (sojusze), jak i słabszych. Uczestniczenie w grupach i stowarzyszeniach związanych z tematami, które Cię interesują.

„Aby poprawić swój dostęp do okazji, zapisuj się i bierz udział w spotkaniach jak największej liczby różnego rodzaju grup i stowarzyszeń.“

Bierz udział w konferencjach, seminariach, spotkaniach i różnych imprezach z branży.

Od czego zacząć?

  • Wyszukaj wydarzenia branżowe lub konferencje, w których chcesz wziąć udział. Zarezerwuj sobie miejsce.
  • Załóż własną grupę lub stowarzyszenie.
  • Podsycaj swoją ciekawość. Przeczytaj książkę kompletnie nie związaną z Twoją dziedziną.

Strategia nr 5: Inteligentne podejmowanie ryzyka

Ryzyko dotyczące kariery związane jest z negatywnymi konsekwencjami decyzji i działań oraz prawdopodobieństwem ich wystąpienia. Mało kto lubi ryzyko. Ja nie lubię go bardzo, a tu się okazuje, że:

„ryzyko nie jest naszym wrogiem, lecz nieodłączną częścią naszego życia. Aktywne i świadome podejście do ryzyka stanowi warunek konieczny wykorzystania (…) różnych przełomowych okazji“

Jak podejmować inteligentne ryzyko w obszarze kariery? Przede wszystkim nie unikać go, i nie minimalizować. Paradoksalnie taka strategia może być najbardziej ryzykowna i wcale nie zapewni nam bezpieczeństwa. Dlaczego? Bo świat wokół zmienia się w zbyt szybkim tempie. Jeśli się nie zmieniamy wraz z nim może nas spotkać ten sam los co dinozaury i giganty motoryzacji z Detroit.

  1. Po pierwsze warto wiedzieć, że większość z nasz przecenia ryzyko.

„Neuropsycholog Rick Hanson ujmuje to następująco: „Aby utrzymać naszych przodków przy życiu, Matka Natura kształtowała mózg w taki sposób, aby odruchowo popełniali oni trzy błędy: przeceniali zagrożenie, nie doceniali szans i nie doceniali zasobów (dostępnych w walce z zagrożeniami i wykorzystaniu szans)“.

Ten błąd percepcji (zwany błędem negatywności) nie prowadzi do maksymalnego wykorzystania Twojego potencjału w obecnych czasach, gdy za krzakiem nie czają się groźne bestie. Aby jednak prowadzić ciekawe życie i mieć pracę marzeń trzeba przezwyciężać w sobie ten odruch. I na każdym kroku przypominać sobie, że prawdopodobnie minusy danej możliwości nie są tak wielkie jak nam się wydaje.

  1. Podejmując decyzję zadaj sobie pytanie: czy rezultat najczarniejszego ze scenariuszy jest dla mnie do zaakceptowania? Jeśli porażka będzie miała katastrofalne skutki dla Twojej kariery albo życia, to nie warto podejmować takiego ryzyka. Ale jeśli najgorsze co może się wydarzyć to strata czasu lub pieniędzy, to warto taką opcję rozważyć.
  1. Po trzecie przygotuj się na najgorsze. Strach ma często wielkie oczy. Boimy się szczególnie wtedy, gdy nie wiemy konkretnie czego się boimy. Sposobem na poradzenie sobie z tym może być opisanie na kartce czarnych scenariuszy. I dopisanie tego, co konkretnie zrobimy, jeśli któryś z nich się wydarzy. Przysłowiowy „trup w szafie“ jest straszny dopóty, dopóki nie otworzymy szafy. Przygotuj zawczasu plan B oraz plan Z, które naprawdę będą wykonalne.
  1. Po czwarte pamiętaj, że nigdy nie będziesz mieć stuprocentowej pewności. Nie czekaj, aż będziesz mieć wszystkie informacje i całkowitą pewność, bo możesz czekać bez końca. Niepewność rodzi dyskomfort, ale nie zawsze oznacza wysoki poziom ryzyka. Nie rezygnuj z działania tylko dlatego, że nie wiesz jak sytuacja się rozwinie.

„największym i najlepszym okazjom towarzyszy często najwięcej znaków zapytania.“

  1. Po piąte weź pod uwagę ile masz lat. W młodym wieku masz więcej czasu na podnoszenie się z ewentualnych porażek oraz mniej do stracenia (jeśli nie masz rodziny i kredytu hipotecznego). Warto to wykorzystać i w tym okresie podejmować szczególnie ryzykowne decyzje. Z czasem Twoja tolerancja ryzyka może być coraz mniejsza.

Zarządzając swoim osobistym ryzykiem warto pamiętać, że żyjemy w świecie niespodziewanych i szokujących wydarzeń, które Nassim Nicolas Taleb nazwał „Czarnymi Łabędziami“ 7 (np. zamach na WTC 11 września, tsunami w 2004 roku). Do tego globalne zależności nasilają się. Coraz częściej zdarzają się lokalne zakłócenia równowagi, które powodują poważne zaburzenia w innych częściach świata. Na przykład niepokoje polityczne na Bliskim Wschodzie wpływają na cenę paliwa wszędzie indziej. To prowadzi do świata ciągłych zmian i chaosu. Taleb twierdzi, że im większą stabilnością charakteryzuje się środowisko, tym większym szokiem jest dla niego wydarzenie typu czarny łabędź.

„mały, kontrolowany ogień w lesie eliminuje poszycie w takim stopniu, że zabezpiecza przed większym pożarem.“ 8

To oznacza, że warto samemu ciągle wprowadzać do swojej kariery element zmienności. Dzięki temu zyskuje się odporność na szok zmian, które na pewno się pojawią.

„Zapamiętaj, jeśli Ty nie będziesz szukał ryzyka, ono w końcu znajdzie Ciebie.

Od czego zacząć?

  • Stwórz plan wprowadzania zmienności w Twoim życiu. Wypisz projekty, które zaczniesz realizować, aby częściej doświadczać niepewności, wzlotów i upadków.
  • Zweryfikuj, czy Twój plan Z jest rzeczywiście czymś, co pozwoli Ci przeżyć jeśli wydarzy się coś nieoczekiwanego i szokującego w ramach planu A i B.
  • Porozmawiaj z zaufanymi osobami o tym, jakie rodzaje ryzyka oni są skłonni podejmować.

 

To nie koniec. To dopiero początek. Odkryj w sobie gen przedsiębiorczości. Wyszukuj okazji. Testuj swoje pomysły. Wprowadzaj zmienność do swojego życia i pracy. Dbaj o budowanie autentycznych relacji. Rozmawiaj. Pytaj. Inwestuj w siebie.

To wszystko pomoże Ci przetrwać burze, które są bliżej niż myślisz. Powodzenia!

 

Źródła:

  1. Jesteś start-upem, Reid Hoffman, Ben Casnocha, wyd. Onepress
  2. Mc Kinsey Global Institute http://www.mckinsey.com/insights/business_technology/disruptive_technologies 20.11.2015
  3. wszystkie cytaty pochodzą z książki: Reid Hoffman i Ben Casnocha, Jesteś start-upem, wyd. Onepress, chyba że zaznaczono inaczej
  4. Reid Hoffman, Ben Casnocha: Jesteś start-upem. Buduj swoją przyszłość, inwestuj w siebie i realizuj się zawodowo, wyd. Onepress
  5. Stan na 29.10.2015 http://blog.linkedin.com/2015/10/29/400-million-members/
  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Reid_Hoffman, 20.11.15
  7. Nassim Nicolas Taleb, Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń, Kurhaus Publishing
  8. Joshua Cooper Ramo, The Age of the Unthinkable: Why the New Wold Disorder Constantly Surprises Us and What We Can do About It, Back Bay Books, New York 2010, s. 181

Get Free Email Updates!

Zarejestruj się, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach. 100% inspiracji.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.